Nikt nie lubi, gdy mówi się mu, że nie robi czegoś poprawnie, albo że mógłby to zrobić lepiej, ale tak naprawdę jest to sposób numer jeden na naukę.
Negatywne informacje zwrotne kłują w oczy, ale od czasu do czasu wszyscy jesteśmy im poddawani. Najważniejsze jest to, że nikt nie jest doskonały i czasami popełniamy błędy, nie rozumiemy wystarczająco dużo o projekcie, aby móc go wykonać tak dobrze, jak być może moglibyśmy, a może po prostu moglibyśmy zrobić to lepiej. Czy nie lepiej jest wiedzieć, aby móc wyciągnąć z tego wnioski i poprawić swój błąd lub nauczyć się robić to lepiej następnym razem?
W miejscu pracy informacja zwrotna jest powszechna. Menedżerowie muszą powiedzieć swoim pracownikom, czy wykonują dobrą pracę, czy też coś trzeba zrobić w inny sposób. W ten sposób firma rozwija się i rośnie. Jeśli menedżer po prostu pozwoliłby swoim pracownikom pracować w sposób, który nie był produktywny lub poprawny, firma w końcu by upadła.
Chociaż informacja zwrotna nie zawsze jest negatywna i nie powinniśmy zdecydowanie mówić sobie nawzajem, kiedy mamy do powiedzenia coś pozytywnego, niezwykle ważna jest umiejętność przyjęcia konstruktywnej krytyki w sposób, w jaki jest ona zamierzona.
Łatwo jest się bronić lub myśleć, że druga osoba "ma cię w nosie", ale szanse na to są minimalne. Bardziej prawdopodobne jest to, że druga osoba próbuje Ci pomóc, że chce, abyś dobrze sobie radził i chce Cię zachęcić.
Więc następnym razem, gdy otrzymasz konstruktywną krytykę, zamiast rozwodzić się nad jej uszczypliwością, wykorzystaj ją jako okazję do nauki. Oto trzy sposoby podejścia do tej sytuacji.
Zrozum, skąd pochodzi dana osoba
Jeśli twój menedżer udzieli ci konstruktywnej krytyki, zrozum, że nie siedział on po prostu przy biurku w swoim gabinecie i nie próbował wymyślić czegoś negatywnego dla ciebie. Łatwo jest myśleć w ten sposób i to normalne, że stajemy się defensywni w obliczu słów, których być może nie chcemy usłyszeć, ale spróbuj zobaczyć, skąd pochodzą.
Dobry menedżer przekaże konstruktywną krytykę w sposób, który nie sprawi, że poczujesz się zdołowany lub pozbawiony pewności siebie. Nie o to chodzi w tego typu informacjach zwrotnych. Postaraj się więc ocenić, dlaczego dają ci tę radę i w jaki sposób ją przekazują. Robiąc to, weźmiesz żądło z tego i będziesz w stanie przejść do przodu do miejsca, gdzie można uczyć się od tego, co powiedzieli do Ciebie.
Rozbierz krytykę i zagłęb się w nią
Czego możesz się z niej nauczyć? Co musisz zrobić inaczej następnym razem? Czy powinieneś poczytać więcej na ten temat? Czy musisz spróbować innego podejścia? Czy po prostu musisz wprowadzić małe zmiany, aby następnym razem osiągnąć większe i lepsze rezultaty?
Zrozum, czego możesz się nauczyć z konstruktywnej krytyki, poprzez jej przeanalizowanie i poświęcenie czasu na zagłębienie się w nią. Nie odrzucaj jej i nie zakładaj, że wiesz, jak ją wykorzystać - być może jest tam kilka rad, które naprawdę mogą przenieść Twoją rolę na wyższy poziom.
Poproś o mentorstwo
W zależności od sytuacji i osoby udzielającej Ci informacji zwrotnej, możesz poprosić o mentoring. Może to pomóc Ci nauczyć się różnych podejść do konkretnych zadań i całkowicie poznać inny pogląd. Łatwo jest założyć, że wiemy wszystko, zwłaszcza jeśli jesteśmy w pracy przez długi czas, ale zawsze jest więcej niż jeden sposób robienia czegoś i więcej niż jeden sposób patrzenia na to.
Mentorstwo to świetny sposób na poprawę wyników i pewności siebie. Prośba o mentoring może również pokazać Cię w bardzo dobrym świetle u Twojego menedżera ponieważ pokazuje, że jesteś w stanie przyjąć konstruktywną krytykę w pozytywny sposób i wykorzystać ją do własnego doskonalenia i rozwoju.